کد مطلب:395
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:26
شركت زنان در كارهاي اجتماعي با توجه به رواياتي كه داريم مسجد زن خانه اوست چه حكمي دارد؟
در مورد رواياتي كه بهترين مسجد زنان را خانه هايشان معرفي كرده بايد چند نكته را در نظر داشت: الف) اين روايات در بردارنده حكمي كلي و استثنا ناپذير نيستند؛ به عبارت ديگر بسياري از احكام قانوني شريعت در بادي نظر ظاهري مطلق و كلي دارند. ولي غالبا مخصصات و مقيداتي در ديگر منابع احكام دارند كه با توجه به آنها دايره حكم ضيق و محدود مي گردد. ب ) در پرتو امر فوق چنين به دست مي آيد كه: اولا: اين روايات هرگز منع كننده حضور زن در صحنه اجتماع بويژه در موارد لزوم، مانند شركت در راهپيمايي ها، تحصيل دانش و... با رعايت شؤون اسلامي نيست. از همين رو فقها نيز چنين مواردي را نه تنها منع ننموده اند. بلكه در مواردي مانند آموزشهاي علمي مخصوص بانوان و دفاع در برابر دشمنان مهاجم؛ در صورت عدم كفايت مردان، شركت در مبارزات ضد طاغوتي به فرمان امام را واجب شمرده اند. ثانيا: از جمع بندي متون ديني به دست مي آيد كه: اين گونه روايات منصرف به مواردي است كه علاوه بر عدم ضرورت حضور زن نوعي بي نظمي در مسؤوليت هاي زن در خانه و يا بي نظمي در اجتماعات عمومي و ديني پديد آورد. چنان كه بسياري از زنان به خاطر داشتن مسؤوليت مراقبت و پرستاري از اطفال و كودكان، حضورشان در مسجد چنين پيامدهايي را دارد. ولي در صورتي كه فارغ از چنين مشكلاتي بوده يا راه حل مناسبي براي آنها داشته باشند، حضورشان در مساجد و مجامع عمومي با رعايت شوءونات اسلامي مطلوب است.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.